Bunch o' bananas - een afspeellijst van DJ Moussa Rasé
Spotify afspeellijst
Gooit Moussa Rasé de trossen van de Bananenboot los, dan maak ik een spontaan vreugdedansje in het vooruitzicht van een avontuurlijke reis naar onbekende oorden!
Aan boord een tros bananen. Niet meer dan dat. En een gedicht. Gewoon, een niemendalletje van een gedicht. "Dis Poem". Geschreven in 1986 door MutaBaruka, een blootvoetse poëet, reggae-artiest, acteur, criticaster, volksstem van Jamaica en woordvoerder van Rastafari. Mutabaruka betekent in Rwanda niet voor niets "Hij die altijd zegeviert".
Mutabaruka |
Boezemvriend Frank Ocean geeft ruggensteun aan de controversiële cultrapper Tyler, the Creator die met "Where This Flower Blooms" reflecteert naar de onschuld van zijn jeugd. "Dye your hair blue, shit, I'll do it too".
Tyler is geen onbesproken blad: hij werd bekritiseerd als vrouwonvriendelijk en homofoob en The Guardian schreef dat zijn voorstellingen over moord en verkrachting voorstelbaar genoeg zijn om er misselijk van te worden. De Morgen noemt hem een controversiële vuilbek, een kinderachtig pestjoch, een misogyne idioot en een homofobe ruziemaker.
Maar op zijn vierde album "Flower Boy" - oorspronkelijk getiteld "Scum Fuck Flower Boy" - toont Tyler zich aaibaar, kwetsbaar en ingetogen.
We zijn op kruissnelheid als de Italiaanse muzikant Andrea Benini, gekend als Mop Mop, de uit Trinidat afkomstige zanger/dichter Antony Jopseph uitnodigt voor een portie bezwerende dubb-jazz. Op de maat van "Let I Go" deint de Bananenboot op en neer. Stilzitten is niet meer aan de orde!
Plots kruist een hip vaartuig onze route, met aan boord de woordenkunstenaars Freddie Gibbs en Madlib. Samen met Anderson .Paak raken de heren in "Giannis" verwikkeld in een onfortuinlijke drugsdeal. Een avontuurlijk tochtje op de jetski en een stortvloed aan rapperswoorden eindigen voor Gibbs met een strop rond de nek. Niet geschikt voor gevoelige kijkers...
Anderson .Paak raakt door dit avontuur helemaal verhit. Al zorgt de Haïtiaanse DJ en producer Kaytranada er voor dat beiden hun "chill" nog bewaren. Met krassende stem praten ze zich door "GLOWED UP", meditatieve home-party music waar je zo licht van wordt dat je haast gaan zweven.
Sly Stone |
De legendarische producer en eenmansband Sly Stone laat uit zijn album "There's a Riot Going On" het opbeurend bluesy "Just Like a Baby" opborrelen, een loom deuntje uit dat ons weg loodst uit de jaren '60 om koers te zetten naar de soul en de funk van de jaren '70. Aan de boeg verschijnt de assertieve zeenimf Tierra Whack. Zij rapt kordaat doorheen Flying Lotus' duizelingwekkende "Yellow Belly". Met losse veters tript de jongedame over bizarre geluidjes en slaat ze "titties in your face". Op de vraag "Are you a spy, mister?" kan je als luisteraar alleen maar een bevestigend antwoord geven.
Snel terug naar de gewichtige jaren '60 waar de black power-beweging de gemoederen beroerde. Philip Cohran droeg er zijn steentje bij in Sun Ra's Arkestra alvorens zelf de weg van de meer spirituele jazz in te slaan. Geleid door de sterke percussie en de zwoele blazers van het Artistic Heritage Ensemble huldigde hij in 1968 met een historisch live-concert het politieke werk van zijn vriend in het strijdvaardige "Malcolm X".
Een storm is op komst. Opgejaagd door gespannen snaren stort de 21-jarige Little Simz vol vertrouwen haar scherpe, donkere Britse hip-hop woordenspel uit over onze boot. "Venom" is een verbaal gevecht tegen de innerlijke en uiterlijke duivels die ons kwellen.
Fuck those who don’t believe
They would never wanna admit I’m the best here
From the mere fact that I’ve got ovaries
Venom - Little Simz
We raken op drift. Gelukkig is Mavis Staples aan boord. Met haar typerend scheurende contralto-stem doet ze een devote oproep naar God en Neptunus om ons niet te laten afdwalen, een smeekbede die vader Pops Staples in "Don't Drive Me Away" onderstreept door gewoontegetrouw heftig de tremolo-bar van zijn gitaar te manipuleren.
The Staple Singers |
In de jaren '40 vormde Pops samen met zijn kinderen Pervis, Cleotha en Mavis een gospelgroep. Na een ontmoeting met Martin Luther King Jr. sprak papa Staples de profetische woorden: "Wat hij kan preken, kunnen wij zingen". Vanaf die dag brachten de Staples protestsongs voor de mensenrechten en tegen rassenhaat: "Uncloudy Day" was hun eerste nationale hit. In 1970 verving Yvonne Staples haar zus Pervis. The Staple singers brachten hun laatste album uit in 1994, "Pops" Staple overleed in 2000.
Mona Haydar |
De Spaanse zangeres Rosalia voelt dat haar toxische relatie helemaal fout loopt. "MALAMENTE - capt1. Augurio" is de inleiding van een flamenco-verhaal met slechte afloop, "El Mal Querer". Een verhaal over een tragische romance en jaloezie. Over echtelijk geweld. En ondanks het feit dat de Catalaanse schone gewaarschuwd werd, houdt ze star vol tot aan het huwelijk. Meegesleept door de drums, de synth en de castagnetten. En de aanhouder wint, want haar volharden maakte haar immens populair!
- Eleanor Rigby - Richie Havens
- Eleanor Rigby - The Beatles
- Here Comes The Sun - Richie Havens
- Here Comes The Sun - The Beatles
Richie Havens |
- With a Little Help From My Friends - The Beatles
- With a Little Help From My Friends - Joe Cocker
- I'll Cry Instead - Joe Cocker
- I'll Cry Instead - The Beatles
In 1967 brachten The Beatles hun meest experimentele en artistieke album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" op de markt. Op de plaat album prijkt op de tweede plaats "With a Little Help From My Friends". Het nummer werd geschreven door schrijversduo Lennon-McCartney, met drummer Ringo Starr in gedachten. Zo vragen de drie Beatles "What would you see when you turn out the light?", waarop Ringo Starr antwoordt "I can't tell you, but I know it's mine".
De eerste regel van het nummer luidde oorspronkelijk "What would you do if I sang out of tune? Would you stand up and throw tomatoes at me?". Ringo was echter bang om tijdens elk optreden bekogeld te worden met tomaten. Daarom liet hij de tekst aanpassen naar "Would you stand up and walk out on me?". Iets gelijkaardigs was immers voorgevallen toen George Harrison tijdens een interview had bekend dat de Beatles van jelly beans hielden.
Wat er ook van zij, de energetische versie die Joe Cocker op Woodstock ten berde bracht, was de beste cover van een nummer ooit en betekende de definitieve doorbraak voor de Britse blueszanger. De man met de spastische gebaren en het rauwe stemgeluid was trouwens nog meer credits verschuldigd aan The Beatles: zijn eerste single was immers "I'll Cry Instead", een cover uit hun album "A Hard Day's Night".
Samen verslaan we de eenzaamheid. Tenslotte bezitten we als individu voldoende kracht om onszelf te overstijgen.
That I have power in my arms, power in my legs
Power in mouth, power in my imperfections that make me
Power in the things I know, yeah yeah yeah
Pharoah - -Rosie Lowe
"Pharoah" is gladde R&B en neo-soul van de Londense Rosie Lowe, die met een dreunende bas en een laid-back drum een ode brengt aan de Amerikaanse jazz-saxofonist Pharoah Sanders en diens roots in het Oude Egypte. "Pharoah" is ook een positief mantra over de kracht die we als individu bezitten om onszelf te overstijgen.- When The Levee Breaks - Kansas Joe McCoy & Memphis Minnie
- When The Levee Breaks - Led Zeppelin
- When The Levee Breaks (Part One) - Magic Slim, James Cotton, Billy Branchsou
We dobberen door een akelig en surrealistisch landschap. In de zomer van 1926 werd de delta van de Mississippi geteisterd door hevige regenval. Tegen september overschreed de rivier haar maximum capaciteit en in de prille lente van 1927 stond een oppervlakte van 70.000 km2 blank, met soms dieptes tot negen meter. Meer dan 200.000 mensen werden dakloos, 500 mensen kwamen om. Het blueskoppel Kansas Joe McCoy en Memphis Minnie vertelde in 1929 de gruwelen van de catastrofe in "When the levee Breaks".
Supergroep Led Zeppelin coverde "When The Levee Breaks" voor hun album "Led Zeppellin IV". Omdat het nummer in de studio aan een ander tempo werd afgespeeld dan het is opgenomen, klonk de plaat alsof ze aan een verkeerd tempo werd afgespeeld. Het was voor Led Zeppelin dan ook heel moeilijk om "When The Levee Breaks" live te brengen. De bluesveteranen Magic Slim, James Cotton en Billy Branch deden het in 2011 nog eens over, voor het album "All Blues'd Up: Songs of Led Zeppelin".
Ook de energetische Texaanse zangeres Janis Joplin maakte deel uit van de weinig benijdenswaardige "Club 27". Net voor haar dood smeekte ze de heer nog a capella om een "Mercedez Benz", een kleurentelevisie en "A night on the town". "Speedfreak" Janis Joplin overleed op 4 oktober 1970 aan een accidentele overdosis heroïne, na een woelig leven vol zelfkwelling, blues, seks, drugs en rock 'n roll.
Zo'n ellende waarbij vooral de armere (zwarte) sociale klasse getroffen wordt, maakt ons boos. Zeker als een dergelijk drama zich ook decennia later nog meermaals herhaalt. "Are You Mad?" - "Yes I'm Mad!". "LEGACY! LEGACY!".
Met krachtige lyrics schreeuwt Jamila Woods vanuit Chicago om gerechtigheid, na een eeuwenlange geschiedenis van blanke suprematie. Met pulserende bas ontwart ze in "BASQUIAT" de frustraties van de neo-expressionistische schilder Jean Michel Basquiat. Jean Michel was een kunstenaar van Haïtiaanse en Puerto Ricaanse afkomst en gekend om zijn explosieve kunstwerken. Op de vraag wat hem zo boos maakt, antwoordde hij ontwijkend "Oh, I don't remember". Basquiat was de eerste Afro-Amerikaanse schilder die wereldfaam vergaarde. En jawel, ook Jean Michel Basquiat overleed op 27-jarige leeftijd, aan een overdosis heroïne.
Ry Cooder |
Je had dan maar wat harder moeten proberen. Want voor Janis Joplin mocht het immers net nog iets meer zijn. Een beetje moeite doen om dat nummertje 13 te bereiken. "Sex, drugs and rock 'n roll", weet je wel. Of was het de mojo van de blues, het hoodoo-afrodisiacum dat de geboorte van de Rock 'n Roll stimuleerde? Janis Joplin moet het geweten hebben. Als je maar hard genoeg probeert. "Try (Just a Little Bit Harder)", zo was haar ingefluisterd door soulzangeres Lorraine Ellison. Dat kleine beetje meer had ze in 1969 bereikt door een blazerssectie aan haar psychedelische band toe te voegen. And now "I Got Them Ol' Kozmic Blues Again Mama!"
Janis Joplin was alleszins veel meer dan een speedfreak. Ze was een parel, "The Pearl". Een parel met begeesterde vocals en een rauwe, gekwelde kern. Een parel die we nog steeds koesteren die in ons hart!
Met een even grote dosis rauwe passie zingt de Amerikaanse zangeres Lizzo over een trage R&B-jam de duidelijke boodschap dat hij, "Jerome", maar best kan vertrekken.
I'm sorry, 2 AM photos with smileys and hearts
Ain't the way to my juicy parts
Boy, thank me later, looks good on paper
But love isn't easy, so I'll do the hardest part
Jerome - Lizzo
Nitin Sawhney heeft Brits-Aziatische wortels. Hij ziet het echter los van huidskleur, Beyond Skin. Tenslotte zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. De boodschap zit in nummers zoals "Pilgrim", over de hypocrisie rond nationaliteit en religie. Een boodschap uit 1999, hoopvol toen, in een wereld die aan het eind van een millennium klaar leek om de multiculturaliteit te omarmen. Twintig jaar later is diezelfde wereld in een diepe regressie gezonken en klinkt Sawhney's waarschuwing luider dan ooit.
R&B-zangeres Beyoncé combineerde een tune van de smartlap "Can't Get Used to Losing You" - geschreven door het duo Doc Pomus en Mort Shuman en uitgebracht door Andy Williams - met het gitaarrocknummer "Maps" van Yeah Yeah Yeahs, met in de outro "I hop up out the bed, turn my swag on" uit "Turn My Swag On" van Soulja Boy. Het eindwerk, "Hold Up", bezingt Beyoncé's relatie met Jay-Z: "Hold Up - They don't love you like I love you". En alsof dat nog niet genoeg was, kreeg je bij aankoop van het album een bijhorende film waarin Beyoncé, net als in de videoclip, in een bui van vrolijke razernij een aantal auto's met een baseballknuppel in de prak slaat. Jay-Z kan dus maar beter nadenken alvorens hij zich laat inpalmen door andere vrouwen!
Dominique Fils-Aimé, afkomstig uit Haïti, zit diep geworteld in de soul, de jazz, blues en de funk. En dat voel je. Haar warme stem, enkel ondersteund door een sobere groove op de bas en wat spaarzaam handgeklap, brengt met lyrics over een groep mensen op de vlucht de zwarte verzetsstrijd in herinnering. De spannende gelaagdheid in het nummer "Birds" bouwde ze op met haar eigen stem.
Haar album "Nameless", dat is de blues: zwaar en donker als de slavernij. Na de blues kwam "Stay Tuned!", een album met gloeiend hete jazz: het vuur van de hoop, de drang naar verandering. De laatste nog ontbrekende stap in deze trilogie van de zwarte muziek is die van de feestelijke funk. We kijken uit naar het vervolg!
Santana was de Latin-rockband die in 1966 opgericht werd door Carlos Santana samen met bassist David Brown en toetsenist Gregg Rolie. In 1969 bracht de tot dan toe vrij onbekende groep de latin-rock naar Woodstock. Tijdens hun krachtige en tegelijkertijd magische optreden speelden ze met een uitgebreide percussie-set onder meer de nummers "Waiting" en het onvergetelijke "Soul Sacrifice". Carlos Santana gaf later toe dat hij tijdens het grootste deel van het optreden tripte op LSD, waarbij hij hallucineerde dat zijn gitaar een slang was.
Een jaar na het geestesverruimende Woodstock-optreden kwam ook het album "Santana" op de markt. Met het succes slopen ook de drank, de drugs en de rijzende meningsverschillen de groep binnen. In 1973 verwierf Carlos Santana de rechten op de naam van de band Santana.
R&B-zangeres Beyoncé combineerde een tune van de smartlap "Can't Get Used to Losing You" - geschreven door het duo Doc Pomus en Mort Shuman en uitgebracht door Andy Williams - met het gitaarrocknummer "Maps" van Yeah Yeah Yeahs, met in de outro "I hop up out the bed, turn my swag on" uit "Turn My Swag On" van Soulja Boy. Het eindwerk, "Hold Up", bezingt Beyoncé's relatie met Jay-Z: "Hold Up - They don't love you like I love you". En alsof dat nog niet genoeg was, kreeg je bij aankoop van het album een bijhorende film waarin Beyoncé, net als in de videoclip, in een bui van vrolijke razernij een aantal auto's met een baseballknuppel in de prak slaat. Jay-Z kan dus maar beter nadenken alvorens hij zich laat inpalmen door andere vrouwen!
Dominique Fils-Aimé |
Haar album "Nameless", dat is de blues: zwaar en donker als de slavernij. Na de blues kwam "Stay Tuned!", een album met gloeiend hete jazz: het vuur van de hoop, de drang naar verandering. De laatste nog ontbrekende stap in deze trilogie van de zwarte muziek is die van de feestelijke funk. We kijken uit naar het vervolg!
Santana was de Latin-rockband die in 1966 opgericht werd door Carlos Santana samen met bassist David Brown en toetsenist Gregg Rolie. In 1969 bracht de tot dan toe vrij onbekende groep de latin-rock naar Woodstock. Tijdens hun krachtige en tegelijkertijd magische optreden speelden ze met een uitgebreide percussie-set onder meer de nummers "Waiting" en het onvergetelijke "Soul Sacrifice". Carlos Santana gaf later toe dat hij tijdens het grootste deel van het optreden tripte op LSD, waarbij hij hallucineerde dat zijn gitaar een slang was.
Een jaar na het geestesverruimende Woodstock-optreden kwam ook het album "Santana" op de markt. Met het succes slopen ook de drank, de drugs en de rijzende meningsverschillen de groep binnen. In 1973 verwierf Carlos Santana de rechten op de naam van de band Santana.
"Rango II" een minimalistisch nummer van de Amerikaane groep Vuffpeck. De song is een eerbetoon aan de old-school funk waarin de improvisatie nog centraal stond.
Vulfpeck werd echter vooral populair dankzij... stilte. In 2014 zette de band het album "Sleepify" op Spotify, de online dienst voor muziek-streaming. De band vroeg zijn fans om het album, dat uit enkel stille tracks bestond, in een loop af te spelen tijdens de slaap. De royalties die hiervoor werden uitgekeerd, zouden gebruikt worden als crowdfunding voor een toer van de band. Spotify verwijderde het album, op basis van schending van de voorwaarden. Toch slaagde de groep in haar opzet: Spotify keerde voor de stille bijdrage een bedrag van bijna 20.000 dollar uit.
Uit onze scheepshoorn knalt intussen huiveringwekkende hip hop. Het griezelige "He Dead" van clipping wekt een onheilspellende atmosfeer op, met Ed Balloon als zingende sjamaan van dienst. Het angstaanjagende orgeltje aan het eind van het nummer rond de horrorcore netjes af.
Ontsteek de boordlichten! Want wat het begin lijkt van een techno-deuntje, verandert meteen in een intiem, kwetsbaar liedje. "Lights On". De Britse FKA Twigs staat dan ook gekend om haar surrealistische mix van R&B en elektronica.
Ontsteek de boordlichten! Want wat het begin lijkt van een techno-deuntje, verandert meteen in een intiem, kwetsbaar liedje. "Lights On". De Britse FKA Twigs staat dan ook gekend om haar surrealistische mix van R&B en elektronica.
Joni Mitchell |
- Sunshine Of Your Love - Cream
- I shot The Sherrif - Eric Clapton
- I Shot The Sherrif - Bob Marley
- Sunshine of Your Love - Medeski Scofield Martin & Wood
Medeski, Martin & Wood |
Bm Bb B
Spotify afspeellijst